Eerste dag in Bangkok

De tijd vliegt voorbij! Ik ben alweer drie weken onderweg en in die tijd heb ik Bangkok, Chiang Mai, Ayutthaya en Pai bezocht. Over een uurtje brengt de bus mij naar terug Chiang Mai en de route tussen Pai en Chiang Mai is berucht om zijn vele bochten. Deze route telt maar liefst 762 bochten. In de bus liggen al plastic zakjes klaar voor de gevoelige reiziger. Op de heenweg zat ik gelukkig voorin en er moest inderdaad iemand kotsen achterin. Op de terugweg zit ik achterin, jammer genoeg, so wish me luck.

Ik voel mij een beetje schuldig dat ik nog zo weinig heb geschreven! De afgelopen drie weken heb ik zo enorm veel indrukken opgedaan dat ik nog niet de tijd heb genomen om een blogpost te schrijven.

In mijn vorige schrijfsel liet ik jullie weten dat de heenreis niet bepaald vlekkeloos begon. Ik had vijf nachten geboekt in Bangkok en dat had ik echt nodig! De eerste drie dagen heb ik namelijk moeten uitrusten van de vlucht en zat ik ook nog eens aan de diarree. Het kon niet beter. Ik zat gelukkig wel in een enorm fijne hostel: The Yard. Yard betekend familie en die sfeer hing er zeker. Ze hebben een hele gezellige tuin met ventilatoren en hierdoor kon je er gedurende de dag ook heerlijk even tot rust komen, wat mij enorm goed uitkwam! De reizigers die in de hostel verbleven waren ook enorm sociaal en vriendelijk.

Tijdens mijn eerste volledige dag heb ik het ontbijt even overgeslagen en tot 12 uur in bed gelegen. Samen met twee kamergenoten, uit Engeland en Korea, zijn we in de middag even naar de dichtstbijzijnde markt gegaan om opzoek te gaan naar eten. De eerste zoektocht naar street food ging van start!

Het was toch wel even spannend om nou een goed en veilig plekje uit te zoeken en hoe de gebruiken hier zijn. Toevallig liep er net een vrijwilliger van de hostel mee die ons adviseerde waar te eten. Daar was ik heel blij mee want ik wist echt niet waar te beginnen. Even later waren we beland bij haar favoriete vegetarische tentje en hier heb ik een heerlijke kokos soepje gegeten. Alleen kon ik maar de helft op, wat ik ontzettend jammer vond! Tijdens het eten ervaarde ik net als de avond ervoor dat mijn zintuigen nog iets te gevoelig waren, want zo nu en dan rook ik rioollucht en de sterke geuren van eten. Hierdoor kun ik niet alles op.

Het werkt net even iets anders op een street food mark. Je besteld je eten en dan kun je vaak zitten aan een eenvoudig tafeltje. Het bestek ligt vaak al in een bak op de tafel zelf dus dat kun je zo pakken. Ze eten hier trouwens niet altijd met stokjes! Als ze met bestek eten dan is het vaak alleen met een lepel en vork. Na het eten kun je jou bord gewoon laten staan en betalen bij de bediende of kok. Het was in het begin wel gek om al je rommel te laten liggen. Vaak ruimen zij het voor je op en anders kijk ik altijd even of er een prullenbak in de buurt is. Na drie weken reizen begint het toch eindelijk te wennen hoe het werkt op zo’n street food markt en ik ben nog steeds niet zat van de rijst en noodles, de curry gerechten hier zijn heerlijk!

Na de lunch heb ik nog mango gehaald en ben ik weer terug naar de hostel gelopen om maar weer een dutje te doen want ik was nog niet helemaal 100 procent. Ondanks de misselijkheid die middag had ik een enorm leuke en spontane avond! Tegenover de hostel zit een sushi restaurant en daar zijn we met een groep van ongeveer acht reizigers wezen eten. Het was zo lekker! Nouja, ik vond het lekker, de Koreaanse dame vond de sushi niet heel erg goed. Zij is betere sushi gewend ;p. Het is enorm leuk om te horen waar iedereen al naartoe is geweest. Vaak is Bangkok het begin of eindpunt van vele reizigers en dat kon je ook wel merken. Of ze waren er net of ze hebben er al een aantal weken of zelfs maanden opzitten.

Terug in de hostel hebben we lekker gerelaxt in de tuin op een paar kussens met z’n allen en toevallig lag er een bak met verf en kwasten. De verleiding sloeg toe. Ik mocht op de wegwerp camera van een Koreaanse reizigster schilderen! Ondanks dat ik niet zoveel had gedaan die dag was het toch een hele spontane en geslaagde dag. Hoe vaak komt het voor dat je op de camera en een telefoon hoesje van een mede reizigers mag schilderen.

Een mooie afsluiter van de eerste dag.

Wil je up-to-date blijven met mijn reisverhalen dat kun je mij volgen op Instagram en sinds kort ook op Facebook!